انسان هایی که در آخرت هیزم برای آتش دوزخ خواهند شد!!!
ویژگی کسانی که مواد آتش زای دوزخ می شوند
انسان هایی که در آخرت هیزم برای آتش دوزخ خواهند شد!!!در قیامت انسان عمل خودش را میچشد میبیند تلخ است، آن روز است که دادش درمیآید؛ یا میچشد میبیند شیرین است، آن روز است که لذت میبرد.
______________فانوس______________
یعنی هرچه که قبلاً در سلف گذراند الآن امتحان میکند؛ همانی که در دنیا شیرین بود الآن میسوزاند، چون «حفت النار بالشهوات» و همانی که در دنیا تلخ بود الآن لذتبخش است، چون «حفت الجنة بالمکاره».
تفسیر آیه 166 و 167 بقره
آیات (إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُواْ
وَرَأَوُاْ الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبَابُ *َقَالَ الَّذِینَ
اتَّبَعُواْ لَوْ أَنَّ لَنَا کَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَمَا
تَبَرَّۆُواْ مِنَّا کَذَلِکَ یُرِیهِمُ اللّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ
عَلَیْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِینَ مِنَ النَّارِ) ناظر به عالم قبر و
قیامت و بیزاری جستن بتها از عبادت کنندگانشان است.
ظهور حقیقت اعمال در قیامت
بحث مهمی که در این آیات مطرح بود، یک قِسمش راجع به تجسم اعمال بود و یک
قِسم راجع به ابدیّت عذاب و خلود عذاب کافران و منافقان. از آیه مبارکه محل
بحث استفاده میشود که عمل انسان هرگز از بین نمیرود و انسان با خود عمل،
جزا داده میشود و نحوه جزای عمل هم مشخص است. مجموع بحثهایی که درباره
عمل و تجسم عمل و جزای به عمل و اینکه انسان رهن عمل است و اینکه عمل یک
واقعیتی دارد، به صورتهایی مصور میشود و هم عامل به صورت عمل ظهور میکند و
هم عمل به صورت جزا ظهور میکند.
تبیین بخش های دهگانه آیات تجسم عمل در قیامت
مجموع این بحث ها را تقریباً میتوان در ده طایفه از آیات قرآن کریم خلاصه
کرد که مضمون بسیاری از اینها احیاناً مشترک است؛ اما لسان و ظهور اینها
یکسان نیست.
یکم؛ اصلِ حیات عمل و رۆیت متن عمل در قیامت
طایفه اوُلیٰ آیاتیاند که دلالت میکنند بر اینکه عمل زنده است و انسان
اصل عمل را بعد از مرگ میبیند؛ نظیر همان آیه مبارکه (یَصْدُرُ النَّاسُ
أَشْتَاتاً لِیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ) یا ( فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ
ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ * وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ)
یا آیه سوره «کهف» که (وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً) یا آیه سوره
«آلعمران» که (یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ
مُحْضَراً)، (اینها آیات طایفه اولایند) که دلالت میکنند بر اصل حیات عمل و
اینکه هر انسانی عمل خود را میبیند و اینکه عمل چه خیر چه شرّ از نظر سنخ
و نوع و چه ریز و چه درشت از نظر صغَر و کبَر (همه و همه) زندهاند و
انسان متن عمل خود را میبیند.
طایفه ثانیه آیاتیاند که دلالت میکنند بر اینکه آنچه که انسان به عنوان خیر فرستاد میبیند. این طایفه جای یافت را هم مشخص میکند. طایفه اوُلیٰ اصل حضور عمل را بازگو میکرد، طایفه ثانیه بین خیر و
- ۹۶/۰۵/۳۱