سوره های قرآن با چه ترتیبی در کنار هم قرار گرفته اند؟
به چه ترتیبی در کتاب قرآن چیده شدهاند؟ و اگر ترتیبی ندارند چرا؟
ترتیب سوره های قرآن بر چه اساسی است؟آیا اصلا بر اساس ترتیب کنارم هر قرار گرفته اند؟در این مطلب از بخش دینی و مذهبی مجله اینترنتی فانوس با شما همراه هستیم.
________________فانوس________________
بیان دو نظریه:
1. عدهای از محققین و بزرگان مانند سید مرتضی علمالهدی و از جمله معاصرین آیتالله خوئی (ره) بر آن هستند که قرآن
کریم به همین ترتیب که الآن موجود است، در زمان حیات پیامبر اکرم ـ صلی
الله علیه و آله و سلّم ـ شکل گرفته و مرتب شده است و به دستور و عنایت خود
پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ بوده است، البتّه این عده برای
ادعای خود دلیل میآورند بر اینکه، چون عدهای قرآن را از زبان مبارک خود
رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ شنیدهاند و در محضر ایشان حاضر
بودهاند، که درصد تعداد این عده نسبت به مسلمانان خیلی کم است. لذا بسیار
بعید به نظر میرسد که مسألهای با این اهمیت و آن هم کتابی با این ویژگی
که میخواهد تا روز قیامت برای همهی انسانها، روشنکننده و تعلیمدهنده
راه سعادت و خوشبختی باشد، را پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ
رها کرده باشد تا پس از ایشان توسط دیگران نظم و ترتیب داده شود.[1]
2. بیشتر محققین بر این نظر هستند که قرآن کریم بعد از رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ جمعآوری و به این صورت مرتب شده است و دلیل میآورند تا زمانی که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ در حال حیات بودهاند هر لحظه احتمال نزول سورهها و آیهها، داده میشد زیرا قطع شدن وحی از زمان رحلت حضرت بوده است پس تا قبل از آن وحی هنوز قطع نشده است؛ لذا هر لحظه احتمال دارد که از جانب خداوند متعال آیه یا سورههایی بر حضرت وحی شود، بنابراین طبیعی است پس از یأس و ناامید شدن از نزول قرآن، که به پایان یافتن حیات پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ وابسته بود، سوره های قرآن قابل نظم و ترتیب خواهد بود.
این گروه دوم میگویند: نظریه اول قابل قبول نیست زیرا وجود حافظ یا جامع قرآن در دوران حیات پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ دلیل نمیشود که میان سورهها ترتیبی وجود داشته باشد، زیرا اگر کسی هر آنچه از قرآن که تا آن روز نازل شده را حفظ و ضبط کرده باشد حافظ و جامع قرآن خواهد بود؛ ممکن است آنها حافظ بودند ولی ب- ۹۶/۰۴/۲۶